Gå til innhold

Nortura trapper opp satsingen på plussprodukter

Nortura ser store verdier i hele dyret, og trapper nå opp satsingen på plussprodukter med en ny avdeling i konsernet.

Henrik Frisell

Når husdyrene kommer til Norturas slakterier, går 60 prosent av dyret videre til norske tallerkener som kjøtt, pølser og andre godsaker. Men de 40 prosentene av dyret som da er til overs, går heller ikke til spille. Plussprodukter er Norturas betegnelse på disse ressursene.

Det handler om kuskinn som blir eksklusive vesker, ull og dyremat som eksporteres i stort monn til utlandet, medisinske produkter og kosttilskudd, for å nevne noe.

Milliardindustri for Nortura

Denne videreforedlingen av det man historisk har avskrevet som "slakteavfall" er blitt milliardindustri for Nortura. Norturas fire pluss-selskaper omsatte i fjor for hele 1,35 milliarder kroner. Nå varsler konserndirektør Henrik Frisell at satsingen skal trappes opp.

– Det etableres en egen enhet for plussprodukter i Nortura, som skal jobbe overordnet og inn mot de enkelte selskapene. Enheten skal koordinere plussporteføljen på tvers av selskapene, sørge for et enda sterkere markedsfokus og gi en bedre ressursutnytting i råvareflyten mellom selskapene, sier Frisell.

Nortura er nå på lederjakt, for å finne riktig person til å lede pluss-satsingen videre. Målet er ifølge Frisell både å sikre videreføring av dagens sterke verdiskaping, samt ytterligere øke lønnsomheten og vokse videre.

– Her ser vi etter en kommersielt sterk leder som har solid erfaring med strategisk forretningsutvikling. Vedkommende vil være en viktig støtte for direktørene og styrene i pluss-selskapene, og drive utviklingen av strategiske initiativer som støtter vekst og verdiskaping, sier Frisell.

Nye forretningsmuligheter

Direktør i Nortura vekst, Magnus Lerkerød, sier det finnes svært mange nye forretningsmuligheter for plussproduktene. Nortura vil med den nye enheten kunne bistå alle pluss-selskapene innen innovasjon og vekst, optimalisering av råvarene og ikke minst med salg og nye markeder.

– Det vi holder på med i plussproduktene er å skape mest mulig merverdi av produksjonen vår. Det er viktig for økonomien i selskapet, men det er også veldig god bærekraft å bruke disse ressursene best mulig, og det handler til sist om respekt både for dyret og for bondens arbeid.


Selskapene i den nye pluss-enheten

  • Norilia: Videreforedler huder og skinn, ull, ingredienser og selger også matdelikatesser til utlandet. Selskapet driver med høyteknologisk innovasjon innen medisinske produkter, og er også navet i fordeling av plussråstoff fra Norturas produksjon.
  • Norsk Dyremat: En norsk eksportsuksess som produserer høykvalitets hunde- og kattemat til kunder i Europ og merkevaren Provit i Norge.
  • Bioco: Et sikrulært selskap eid 50/50 av Nortura og Felleskjøpet. Lager ernærings- og proteinrike produkter blant annet fra restråstoff av kyllingproduksjon.
  • Biosirk tar ansvar for det som blir til overs, og lager bioenergi, fôr og gjødsel, både til det norske markedet og til eksport.


John trygve1
John Trygve Tollefsen
Pressesjef
john.trygve.tollefsen@nortura.no 911 34 299