Prior 40 år - jubilant med lys fremtid
Merkevaren Prior runder 40 år, og har grunn til optimisme videre. Det siste året har Prior både hatt en tydelig økning i markedsandel og omdømme.
- Egg, kylling og kalkun-produkter merket Prior er garantert norske og forbruker kjenner dem godt, som verdens tryggeste, sier konsernsjef Arne Kristian Kolberg i Nortura, som står bak merkevarene Prior og Gilde.
I løpet av det siste året har Prior økt sin markedsandel med omlag fem prosent og gjort et omdømme-hopp på seks poeng i årets måling av Kantar TNS. Prior-produktene er foretrukket av folk flest, og også preferansen for Prior øker. Forbruker er opptatt av at egg og hvitt kjøtt skal være norsk, og at verdiskapingen blir igjen her i landet.
Et eventyr gjennom fire tiår
Før 1977 ble egg omsatt gjennom Norske Eggsentraler, og ble merket som Sol-egg. Egg har nordmenn spist siden vikingtida, og de utrangerte verpehønene ble til hønsesuppe eller hønsefrikassé. Eggforbruket økte etter 2. verdenskrig, og det året Prior-merket ble innført var det oppe i et halvt egg per dag, nesten som nå.
Kylling og kalkun var den gang ny mat her i landet, og forbruket var kun på krabbestadiet. Produktene ble fra da av merket som Prior, og et samordnet salgsapparat tok form.
Kolesterolmyten ga voksesmerter
Ti år etter gikk leger og medier over hele verden ut og skremte folk bort fra å spise egg. Man trodde egg økte kolesterolet i blodet, og at eggspising var en helserisiko. Matgleden med egg forsvant, og forbruket raste. I ettertid har kolesterol-anklagen mot egg blitt kalt verdens største myte om mat. Egget er friskmeldt i dag.
Surfet på helsebølgen
På nittitallet skjedde mye på kort tid: Fjørfekjøtt ble omdøpt til hvitt kjøtt. Folk oppdaget det lave fett- og kalori-innholdet i hvitt kjøtt, og forbruket økte i takt med produktutviklingen. Fersk kyllingfilet kom i gule skåler og ble fort en kjent og lettvint hverdagsmiddag. Pølser og pålegg av det hvite, sunne kjøttet kom i mange varianter. Salat-kjøtt til hverdags og nuggets, burgere og snacks-produkter til kos fulgte, som perler på en snor. Alle med færre kalorier og sunnere fett enn sine «røde storebrødre».
Feiring med lys framtid
- Vi spiser mer egg nå enn noen gang, og eggets protein er av ypperste kvalitet for menneskekroppen. Særlig spås egget en lys framtid som viktig del av senior-kostholdet, der protein er viktig for å motvirke muskelsvinn.
Hvitt kjøtt har kommet «helskinnet» igjennom sin første turbulens, med avvikling av narasin i fôret. Norge ville være helt på den sikre siden, og føre var i forhold til det økende problemet med antibiotika-resistens ute i verden. Det norske forbruket av hvitt kjøtt er i dag på høyden, og nærmer seg samme nivå som gjennomsnittet i EU.
Prior-produktene har, som de eneste i verden, aldri medført salmonella-smitte.
- Dette er en skjør og sårbar situasjon med den økte globaliseringen. Likevel har vi grunn til å verdsette den trygge Prior-maten fra norske gårder, og vite om de store forskjellene, fortsetter Kolberg.
Prior-egg er sirkulærøkonomi
Framover er sirkulærøkonomi og bærekraft sentralt. Prior-egget er verdens første matvare i fullstendig sirkulærøkonomi: Alle rare egg blir tatt vare på. Eggeskallet blir separert i eggemembran og kalkskall. Dette skal henholdsvis gi plaster til kroniske sår og verdifullt kalsiumtilskudd. Plomme og hvitte blir brukt til en rekke industriprodukter, og i dag kommer nye kunder til Prior for å få trygge, rene råvarer fremfor å risikere omdømmet ved å bruke importegg.
- Eggskandalen i Europa nylig ble en skikkelig vekker og viser verdien av trygg mat, avslutter Arne Kristian Kolberg.
Prior 40 år markeres rundt på alle anlegg i morselskapet Nortura på Verdens Eggdag fredag.
Fakta om Verdens Eggdag
Verdens Eggdag eller World Egg Day er innstiftet av The International Egg Commission, med over 80 medlemsland, blant annet Norge. Organisasjonen representerer mer enn 80 prosent av verdens totale eggproduksjon. World egg Day markeres årlig den andre fredagen i oktober.
Fakta om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, og Gilde og Prior er to av våre mest kjente merkevarer. Vi er bondens selskap; et samvirke eid av over 18 300 norske bønder over hele landet. I Nortura jobber vi hver dag for matglede, helse og bærekraft. Vi skaper store verdier for Norge og legger igjen over 5 milliarder kroner til fellesskapet gjennom skatter og avgifter fra våre ansatte, eiere og underleverandører (samfunnsregnskap 2016).