Nortura slutter seg til ny intensjonsavtale med helsemyndighetene
NHO Mat og Drikke, signerte i dag den nye intensjonsavtalen for et sunnere kosthold med Bent Høie og helsemyndighetene. Dermed forlenger Nortura forpliktelsene til å redusere salt og mettet fett i sine produkter.
Avtalen som heter Intensjonsavtale om tilrettelegging for et sunnere kosthold mellom matbransjen og helsemyndighetene er en videreføring av avtalen som ble inngått i desember 2016. Den nye avtalen varer frem til desember 2025.
- Vi mener at et forpliktende samarbeid mellom myndighetene og matbransjen er den beste løsningen for å legge til rette for sunnere kosthold og bedre folkehelsen. Avtalen er høyt prioritert i mat- og drikkeindustrien. Resultatene fra den første avtaleperioden viser at vi oppnår mer for folkehelsen ved å samarbeide fremfor å arbeide hver for oss, sier Petter Brubakk, administrerende direktør i NHO Mat og Drikke.
Ved å slutte seg til avtalen forplikter Nortura seg til å fortsette arbeidet med å redusere salt og mettet fett i sine produkter.
- For oss er denne avtalen en fortsettelse av det gode samarbeidet vi har med helsemyndighetene om å bidra til bedre helse for folk flest. Gjennom å signere avtalen fortsetter Nortura å ta et samfunnsansvar for å utvikle produkter som er sunnere og bedre for den norske befolkningen – noe som vi er veldig glade for å kunne bidra til, sier Anne Marit Panengstuen, konsernsjef i Nortura.
I tillegg til, å sette konkrete mål for reduksjon av salt og mettet fett i Norturas produkter, så har Nortura også et stort fokus på å øke produkter som er nøkkelhullsmerket*. Innen 2023 skal 25% av Norturas merkevare volum være nøkkelhullsmerket.
Prior satser på nøkkelhullet
Hos Nortura er det spesielt merkevaren, Prior, som har en stor satsning på nøkkelhullprodukter. I 2020 hadde Prior 79 nøkkelhullprodukter i dagligvare – det vil si 6 av 10 Prior-produkter har nøkkelhull. Nøkkelhullproduktene sto for over halvparten av Priors salgsvolum i 2020. Prior har også som ambisjon å øke antall nøkkelhullprodukter ytterlige i årene som kommer.
- Vi er opptatt av at nordmenn skal ha et sunt og næringsrikt kosthold, og oppfordrer alle til å følge myndighetenes kostholdsråd. Vi bidrar ved å jobbe kontinuerlig og målrettet med å blant annet å gjøre folkefavorittene våre sunnere, samt at vi utvikler sunnere alternativer i alle produktkategorier. De senere årene har vi lansert mange nye slike produkter, sier Hanne Steen, Direktør Trygg mat og Dyrevelferd i Nortura.
Totalt i samvirket utviklet man 23 nye nøkkelhullsprodukter i 2020, dette utgjør 14% av alle nylanseringene i fjor. Da lanserte man blant annet Prior kyllingbacon og Gilde Go’ & Mager bacon. Disse, sammen med Prior kalkunbacon inneholder opptil 70 prosent mindre fett enn vanlig bacon av svin. Vi utviklet også Gilde Kjøtt & Grønt - en serie klassiske kjøttprodukter tilsatt grønnsaker. Flere sunnere produkter vil også bli lansert de nærmeste årene.
Nortura vil signere en tilslutningsavtale sammen med andre mat- og drikke produsenter.
Du kan lese mer om den nye avtalen her.
Kontaktperson:
Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver
Epost: anette.ivsett@nortura.no
Tlf: 932 08 783
*Nøkkelhullet er en felles nordisk merkeordning. Hvilke grupper matvarer som kan få Nøkkelhullet og kriterier de må oppfylle, er bestemt i fellesskap av norske, svenske, danske og islandske myndigheter. I Norge har Helsedirektoratet og Mattilsynet ansvar for merkeordningen. Kjøttprodukter kan inneholde maks 10% fett, og det er også krav til saltinnholdet.