Mer Gilde hos NorgesGruppen
Fra uke åtte vil Gilde-produkter få mer plass i hyllene i NorgesGruppens butikker. – Det er gode nyheter at forbrukerfavorittene fra Gilde blir mer tilgjengelig for folk i Norges største dagligvareselskap. Nå blir det enda enklere å velge norsk kjøtt i butikken, sier Karolina Henriksen, Konserndirektør i Nortura.
Gilde er Norges ledende merkevare for kjøtt, og garanterer alltid 100 prosent norsk kjøtt i sine produkter. Mat fra den norske bonden signaliserer både bærekraftig, trygg og god kvalitetsmat. En ny avtale mellom NorgesGruppen og Nortura vil gjøre Gilde langt mer tilgjengelig for folk flest.
– Det er gledelig for oss å signere en avtale der Gilde blir mer tilgjengelig i NorgesGruppens matbutikker i hele Norge. Dette er resultatet av en lengre tids dialog og en naturlig utvikling av samarbeidet, der begge parter ser verdien av å ha velkjente norske merkevarer i sortimentet, sier Vidar Olsen som er Kategoridirektør Ferskvare i NorgesGruppen. Selskapet eier kjedebutikkene Joker, Kiwi, Spar og Meny.
Avtalen gjelder kjøttdeig, karbonadedeig og biffer, og innebærer at Gilde øker sin totale markedsandel fra ca. 24 prosent til 28 prosent i Norge.
Gunstig for den norske bonden
- Vi tror flere Gilde-varer i butikkhyllene blir tatt godt imot av forbrukerne. Produktene er godt kjent hos forbruker, og mange opplever at merkevaren Gilde gir trygghet både for kvalitet og smak, sier Karolina Henriksen i Nortura, som eier merkevaren Gilde.
Endringen skal skje gradvis i henhold til når volumene er tilgjengelig fra Nortura. Gilde kjøttdeig vil i første omgang være tilgjengelig i Kiwi og Gilde karbonadedeig i Meny. I tillegg vil utvalget av Gilde biffer økes i Kiwi.
Nortura er et landbrukssamvirke som er eiet av 17 700 norske bønder, og en av landets største matvareprodusenter.
NorgesGruppen har butikker i alle deler av landet og er en viktig samarbeidspartner for norsk landbruk. NorgesGruppen har en målsetting om å selge mer norskproduserte varer.