Godt sommersalg for Nortura
Nortura legger bak seg nok en god sommersesong. Innenfor dagligvare ligger Gilde-salget på fjorårets høye nivå og Prior har økt sitt salg med ca. 25%. Servicemarkedet har også hatt en markant økning sammenlignet med fjoråret.
Det er ikke til å komme utenom at også årets grillsalg har vært preget av koronaepidemien. Som følge av en lang periode med stengte grenser og at flere bruker mer tid innenlands opplever Nortura økt etterspørsel fra kundene. Nortura ser også at den større gjenåpningen av samfunnet har bidratt til økt salg i servicemarkedet.
I tillegg til at koronasituasjonen har bidratt positivt til salget, har det vært mye bra vær gjennom sommeren som har gjort grilling enda mer aktuelt.
Godt salg i dagligvaremarkedet
Blant Gilde-produktene ser man en god utvikling både på de tradisjonelle grillproduktene som har vært i salg i en årrekke, men det er også en bra mottakelse av årets nyheter. Bestselgere som burgere, pølser, koteletter og fileter i ulike varianter er alltid populære når det skal grilles.
- Denne sommeren er nok et eksempel på at vi har gode og spennende Gilde-produkter som kunden vil ha på grillen. At årets grillsesong for Gilde ligger på høyde med fjoråret, betyr en økning på over 20% mot 2019, sier Nina Rishovd Stavenæs, markedsdirektør i Nortura.
Årets Prior sommerkonsept har blitt tatt veldig godt imot av forbrukerne og bygger på fjorårets suksess der norsk sommer sto i fokus. For å ta sommerkonseptet et steg videre har årets konsept vært presentert i blå drakt, inspirert av norsk skjærgårdsidyll på Svenner fyr.
Sortimentet hos Prior har i år bestått av mange tidligere sommerssuksesser, men også nye smakfulle og spennende produkter. Allikevel er det et produkt som har vært på markedet i mange år som igjen er en salgssuksess - Kalkun grillskiver. Bare i år har Prior solgt 135 tonn av denne varen og produktet er fortsatt i sterk vekst. I tillegg ser det ut til at nykommeren Bikers handle har kommet for å bli med sine 20 tonn. Totalt har Prior denne sommeren solgt 300 tonn mer sommerprodukter enn fjor, en økning på ca. 25%.
- Alt i alt er vi godt fornøyd med årets sommersalg for Prior, sier Elin Prangerød, markedssjef i Nortura. Det er gøy å se at både gamle favoritter og nye produkter bidrar til den gode veksten. Kampanjen vi har hatt med Lise Finckenhagen, hvor hun har laget spennende oppskrifter med våre Prior Sommer-produkter, har også blitt godt mottatt av forbrukerne.
Serveringsmarkedet med solid vekst i sommer
Gjenåpning av samfunnet og oppstarten av drift i flere bransjer er godt nytt, og har gjort seg bemerket på salgstallene til Nortura PROFF i sommer. Salget har vært hele 15% høyere enn salget på samme tid i fjor, og spesielt gledelig er det å se at hotell, restaurant og kantiner alle er segmenter som har gjort det godt i sommer.
- Vi er så klart kjempefornøyde med salget vi har hatt i sommer. Samtidig må vi poengtere at perioden på vei tilbake er veldig krevende, med store svingninger og usikre styringssignaler for hele bransjen. Vi håper at normaliseringen fortsetter i de ulike segmentene våre og at salget på sikt tar seg opp til tidligere nivåer. Det blir spennende å se om markedet holder samme farten, sier Petter Brinchmann, konserndirektør i Nortura PROFF & Industri.