Først ut med grilla pålegg
Gilde Grilla blir Norges første pålegg som er grillet over åpen flamme. - Med Gilde Grilla tar vi grillsmaken inn i en ny kategori. Den nye påleggsserien kommer i to smaker, Flammegrillet skinke er av ren skinke med grillsmak, mens Grilla BBQ filet er krydret ytrefilet med grillkrydder, produktgruppesjef i Nortura Caroline Jilg-Scherven.
- Grilla er en reell nyhet og ikke nok en variant i påleggshyllen. I snart 60 år har vi i Gilde kokt skinka. Nå har vi også grillet den fordi vi vet at forbrukeren setter smak øverst. Derfor har vi kommet med to smakfulle påleggsvarianter som både lukter og smaker grillet, sier senior markedssjef i Nortura Bente Avseth-Bakke.
Nytt konsept i påleggshylla
Nordmenn liker grillmat og derfor har også sesongen blitt lenger og utvalget større. Likevel har bare smaken vært tilstede i middagsprodukter. Inntil nå – nå utvides sesongen – gjennom pålegg som er grilla.
- Kjøttpålegg har i liten grad vært gjenstand for de store nyhetene de siste årene. Denne påleggsserien er noe helt nytt i Norge og bygger på innsikt fra forbruker om at de ønsker mer smak og variasjon. Vi har nå flammegrillet produktene på vår splitter nye linje i Sarpsborg, forteller Caroline.
Designet er ungt og moderne og noe man raskt legger merke til i påleggshylla. Går du på autopilot i butikken når det gjelder pålegg, men synes nyheter kan være spennende? Da kan det hende at dette pålegget blir en ny favoritt.
Følger opp smak, variasjon og trender
- Våren 2020 testet vi ulike produkter og konsepter hos forbruker. Ett konsept skilte seg tydelig ut. Forbruker gir tommel opp for det nye påleggskonseptet Grilla og omtaler det med ord som innbydende, spennende og fristende, sier Caroline.
Den nye påleggsserien treffer forbruker på behov som smak og variasjon, og trender som Premium Indulgence samt røyking og grilling. Premium Indulgence trenden svarer ut spesielt unge menneskers ønske om en sunn livsstil hvor ferske sunne råvarer med autentisk smak spiller en stor rolle. Å hengi seg til magre påleggstyper med mye smak uten dårlig samvittighet er del av denne trenden.
Begge produktene er nøkkelhullsmerket. Ferdigpakkede matvarer som inneholder mindre fett, mettet fett, salt og sukker og mer kostfiber enn andre matvarer i samme matvaregruppe, kan merkes med Nøkkelhullet. I tillegg til, å sette konkrete mål for reduksjon av salt og mettet fett i Norturas produkter, har Nortura også et stort fokus på å øke produkter som er nøkkelhullsmerket.
Produktene er å finne i Rema og Coop fra idag.