Dette blir spennende – hva sier kundene?
For NorgesGruppen er det en milepæl at kunder i utvalgte MENY-butikker nå får prøvesmake det alle håper vil bli det første metanreduserte storfekjøttet fra Nortura og Mære Landbruksskole.
NorgesGruppens bærekraftsfond HANDLE vil bidra til økt bærekraft i den norske verdikjeden for mat – og til en grønnere og sunnere handlekurv. Derfor støtter HANDLE blant annet innovasjon som kan redusere utslipp fra matproduksjon og jordbruk.
Et godt eksempel på slik innovasjon er et prosjekt i regi av Norturas og Mære Landbruksskole, på hvordan endret fôrtilsetning kan redusere metanutslipp fra storfe. Hvis resultatene fra dette prosjektet er gode, kan det bidra til en grønnere handlekurv for norske forbrukere. Utslipp fra storfe er en stor kilde til utslipp i landbruket, derfor er forskning på metanhemmere i norsk kjøttproduksjon svært viktig. De endelige resultatene på hvor stor reduksjonen er, kommer først litt senere etter grundige analyser, men kjøttet er klart for smak allerede nå.
Raske resultater, produkter i butikk
Potensialet for konkrete, raske resultater er et viktig kriteria når vi gjennom HANDLE velger hvilke prosjekter som får støtte. Prosjektene må i tillegg kunne skaleres opp; raske resultater må også kunne bli betydningsfulle resultater.
Dette er tilfellet med prosjektet til Nortura og Mære Landbruksskole. Det er en viktig milepæl at kunder i utvalgte MENY-butikker nå får prøvesmake det første storfekjøttet fra dyrene som har fått den metanhemmende fôrtilsetningen. Aller først ut med demo i butikk er MENY Verdal, passende nok siden denne butikken ligger i samme region som Mære Landbruksskole. Det skal også være demoer av kjøttet på MENY CC Vest og MENY Ringnes Park i Oslo.
Hva sier kundene?
NorgesGruppen skal være kundens førstevalg. Det er spennende at våre kunder nå får muligheten til å gi sin umiddelbare respons på kjøttet fra Nortura og Mære Landbruksskole som potensielt har lavere klimagassutslipp. Hvordan er mottakelsen? Hvor opptatt er kundene av at vi hele tiden ser på muligheter for å endre handlekurven i en grønnere retning? Både i form av valgmuligheter, men også i selve produksjonen av produkter? Vi har mange spørsmål, og snart får vi noen svar. Dette blir spennende.